Hommikul kl 7.45 start bussiga
kooli, seekord oli veidi mugavam kõrgete ja pehmete istmetega suurem buss.
Reisi eesmärgiks Jammist Pihkva kaudu umbes 120 km kaugusel asuv Petseri ja
sealt edasi Irboska. Kuna eelmisel päeval olid mõned meid veidi külmetunud,
siis selleks päevaks meid ka hoiatati ette ning kõik olid end korralikult
soojalt riietanud – kindad, mütsid, sallid. Seekord tuli meiega kaasa
koolidirektor Aleksander Nikolajevitš ja Pihkvas liitus meiega ka giid.
Petseri võttis meid vastu täiesti
selge taeva ja päikesepaistes hiilgavate kuldsete kirikukuplitega. Juba eemal
tundus kloostrikompleks aukartustäratav.
Sisenedes panid kõik naised pähe
rätikud (või hädapärast ka kapuutsid, aga õnneks oli kõiki ette hoiatatud ja
rätikud enamikul kaasas) ja puusade ümber seoti õhukesed hõlmikseelikud, sest
naistel peab kloostris olema pea kaetud ja vähemalt põlvini ulatuv seelik.
Alguses tehti meile väike sissejuhatav ring kloostri välisterritooriumil,
seejärel aga ootasid meid ees kloostri katakombid.
Selgus, et mitte iga kloostri
külaline ei saa külastada katakombe. Selleks on vaja eraldi kloostriülema luba
ning meie koolidirektor oligi juba varakult saatnud sinna spetsiaalse palve
meie grupi jaoks. Nagu direktor rääkis,
ei anta ka kõigile loaküsijatele nõusolekut, sest väga palju sõltub ka sellest,
kes, millal ja kuidas luba küsib. Lisaks oli meie direktor soovinud ka, et me
saaksime lõunatada kloostri kohalikus toidumajas, kus aeg-ajalt pakutakse
külalistele lihtsat, aga väga maitsvat sööki, aga selgus, et kuna munkadel on
just alles lõppemas nädala pärast paastuperiood, siis külalisi sel perioodil ei
toitlustata. Igatahes olime õnnelikud ka katakombide külastamise võimaluse üle.
Katakombidesse juhatas meid
kohalik munk. Katakombid asuvad nende peakiriku all sügaval ja mäe sees ning
seal mingisugust valgustust pole. Ainukeseks valguseks anti meile kätte kaks
15-sentimeetrist peenikest vahaküünalt, millest pidi jätkuma kogu käigu ajaks.
Kindlasti hoiatati ka, et keegi ei jääks grupist maha, sest üksinda selles pimedas
maa-aluses käikudevõrgustikus võib väga kergesti ära eksida ning me ise poleks
kindlasti osanud sealt välja saada. Katakombid olid siis tegelikult kloostri
alguseks, sest arvatakse, et just maa-alustes käikudes kõlanud vanausuliste
laulu kuulnud arvasid end olevat kuulnud jumalikku häält ning sinna hakkas
käima ja kogunema imesid kogema üha suurem hulk inimesi. Neid käike nimetatakse
isegi omamoodi maa-aluseks linnaks, käikudel on oma nimed (nagu tänavatel) ja
seda on kasutatud ka erinevate sõdade ajal peitupugemiseks ja kaitsetegevuse
eesmärgil. Peamiselt aga on sinna seintesse aegade jooksul maetud kloostri
jaoks olulisi inimesi, tänaseks päevaks kokku 10-14 000 hauda. Seal on nii
pühakuid kui kloostri kaitsjaid, viimane isik ameti sinna 1952. a. Nende
haudade plaadid ääristavadki siis koobaskäikude seinu erinevatel kõrgustel,
peal vana-vene keeles kirjad. Erinevad käigud lõpevad tihti suuremate
hauakambrite juures. Ainult küünlavalgel vaikselt seal haudade vahel liikumine
oli põnev. Kõik tasandasid automaatselt oma hääli, telefoni olid ju ka
hääletuks lülitatud, jalad sammusid pehmed liivas. Käigud on enamasti üsna
madalad, keskmiselt paari meetri kõrgused ning raiutud valgesse liivakivisse.
Kohati oli käike ka kividega toestatud.
Käikudest väljudes tõusime kohe
kiriku taga olevale mäele, kus asus
nende viljapuuaed, vaatasime kloostrimüürilt kilomeetrite kaugusele ning
seejärel külastasime ka mõnda kohalikku kabelit.
Kokkuvõttes olid vähemalt kõik
meie noored nõus, et seekordne külastus jätis väga vägeva mulje, aega oleks
pidanud seal võtma vähemalt terve päeva, et kõige soovituga rahulikult tutvuda.
Peale kloostrit saime osta endale
kaasa mõned suveniirid ning linnakese kohvikus ka lihtsa, kuid mitmekäigulise
lõuna süüa. Seejärel viis sõit meid edasi 25 km kaugusel asuvasse Irboskasse. Sealne loodus ning allikad olid vaimustavad ning noored tundsid end seal väga hästi.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar